GINOP-2.2.1-15-2016-00024

GINOP-2.2.1-15-2016-00024

A (fő)kedvezményezett neve: Alcufer Ipari Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság

Konzorciumi partner: Miskolci Egyetem, Neumann János Egyetem, Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft., Dél-Konstrukt Zrt.

Szakmai vezető: Dr. Lukács Pál

Támogatás összege (Ft): 905 120 024,- Ft

A projekt tényleges kezdési dátuma: 2017.01.01.

A projekt tényleges befejezési dátuma: 2020.10.13.

A támogatás intenzitása (%): 71,87 %

Dél-Konstrukt Zrt. fő- és generálkivitelező - Széchenyi 2020

Projekt összefoglaló

BEFEJEZŐDÖTT „A HASZONGÉPJÁRMŰVEK ELŐKEZELÉSÉRE, SZÉTSZERLÉSÉRE, BONTÁSÁRA, ÚJRAHASZNOSÍTÁSÁRA VONATKOZÓ KUTATÁS-FEJLESZTÉSI PROGRAM VÉGREHAJTÁSA AZ OPTISOL KONZORCIUM KERETÉBEN” MEGNEVEZÉSŰ, GINOP-2.2.1-15-2016-00024 AZONOSÍTÓ SZÁMÚ PROJEKT

Az OPTISOL konzorcium 905,12 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el a GINOP keretén belül a „K+F versenyképességi és kiválósági együttműködések” tárgyú pályázati kiíráson a Széchenyi 2020 program keretében. A több, mint 1,259 milliárd forint összköltségvetésű beruházásból megépítésre került két darab mintacsarnok a szükséges technológia kialakításával, továbbá a szakértő egyetemi és kutató partnerek segítségével meghatározásra került a legkisebb környezetszennyezést eredményező újrahasznosítási folyamat.

A „Haszongépjárművek előkezelésére, szétszerelésére, bontására, újrahasznosítására vonatkozó kutatás-fejlesztési program végrehajtása az OPTISOL konzorcium keretében” megnevezésű, GINOP-2.2.1-15-2016-00024 azonosító számú projektben az öttagú konzorcium az Alcufer Kft. vezetésével az életciklusuk végére jutott közúti haszongépjárművek (3,5 t tömeget meghaladó tehergépjárművek és vontatmányaik, valamint autóbuszok) közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontok alapján optimális újrahasznosítási megoldását fejlesztette ki. Magyarország vezető ipari hulladékkezelője, az Alcufer Kft. szolnoki telephelyén a Dél-Konstrukt Zrt. két haszongépjármű bontó mintacsarnokot épített fel, melyben a jelenleg 10 leggyakrabban állami tulajdonban levő haszongépjármű került bontásra. Meghatározásra került a legkisebb környezetszennyezést eredményező újrahasznosítási folyamat, azonosításra kerültek a járműveket alkotó szerkezeti anyagok, alkatrészek és ezek legnagyobb mértékű hasznosítását lehetővé tevő megoldások, különös tekintettel a nem-fémes (műanyag, gumi, textil, fa és üveg) frakciókra. A szakértő egyetemi és kutató partnerek, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft., a Miskolci Egyetem és a Neumann János Egyetem közreműködtek a logisztikai, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból legideálisabb és leggazdaságosabb megoldások kifejlesztéséhez, mindezzel jogi, műszaki és gazdaságossági alapot teremtve a jelenleg csak személygépjárművek és 3,5 t alatti haszongépjárművekre vonatkozó EU- és hazai roncsautós szabályozás (az 53/2000/EK Direktíva) többi közúti haszongépjármű kategóriákra vonatkozó esetlegesen szükséges kiterjesztéséhez.